Elämysten tapahtumamaakunta

Elämysten tapahtumamaakunta -hanke on Oulun kulttuuritapahtumayhdistyksen toteuttama Pohjois-Pohjanmaan maakunnan laajuinen tapahtumien kehittämishanke. Pohjois-Pohjanmaan Ely-keskus on myöntänyt hankkeelle rahoitusta vuosille 2019-2021 Euroopan maaseuturahastosta. Osarahoittajina ovat alueen kunnat Haapavesi, Ii, Oulainen, Oulu, Raahe ja Taivalkoski.

Hankkeen tavoitteena on kehittää kulttuuritapahtumia ja vahvistaa niiden toimintaa Pohjois-Pohjanmaan alueella niin, että tapahtumien ympärille voisi syntyä lisää pysyvää liiketoimintaa. Tapahtumakentän kehittäminen ympärivuotiseksi mahdollistaa palveluntarjoajien lisääntymisen ja maakunnan elinvoimaisuuden kasvun. Hankkeessa kootaan yhteistyöhön tapahtumajärjestäjät ja maakunnan yritykset, joiden toimintaan liittyy tai jota voisi laajentaa tapahtuma-alalle, kuten matkailupalvelujen tarjoajat, ravintolat, tekniikkaa tarjoavat yritykset, rakennus- ja siivouspalvelut. Hankkeen myötä tapahtumakentästä muodostuu merkittävä toimija maakunnan vetovoimaisuudelle.

Ota yhteyttä projektikoordinaattori Liisa Ronkaiseen
liisa(at)oulunjuhlaviikot.fi

Hankkeen tavoitteet

• Kehittää kulttuuritapahtumia ja vahvistaa niiden toimintaa Pohjois-Pohjanmaalla
  • Synnyttää tapahtumien ympärille liiketoimintaa
  • Saada tapahtumakenttä ympärivuotiseksi
  • Saada tapahtumajärjestäjät ja maakunnan yritykset (esim. matkailupalvelujen tarjoajat, ravintolat, tekniikkaa tarjoavat yritykset, rakennus- ja siivouspalvelut) yhteistyöhön

Hankkeen toimenpiteet

• Järjestetään verkostoitumistapaamisia ja verkoston koulutuksia
  • Tehdään kyselyjä ja tilastointia ja erityisesti tiedon analysointia ja toimintasuunnitelmia: Kävijäkyselyt ja jatkoanalysointi, palvelumuotoilu, mediaseuranta, maakunnan tapahtumien mainetutkimus, markkinatutkimusta Pohjois-Euroopassa.
  • Tehdään opintomatkoja muihin maakuntiin ja Eurooppaan
  • Rakennetaan pitkäjänteinen ja suunnitelmallinen yhteistyön malli tapahtumakentän ja yrityselämän välille.

Kuka hankkeesta hyötyy

• Pohjois-Pohjanmaan kulttuuritapahtumajärjestäjät
  • Pohjois-Pohjanmaan yrittäjät
  • Pohjois-Pohjanmaan kunnat ja kuntien asukkaat