Mikä on Oulun kulttuuritapahtumayhdistys

Oulun kulttuuritapahtumayhdistyksen tarkoituksena on edistää kulttuurin ja taiteen saavutettavuutta Oulun seudulla sekä vahvistaa alueen kulttuuritoimijoiden toimintaedellytyksiä. Koordinoimme elokuisiin Oulun juhlaviikkoihin kuuluvien tapahtumien ja festivaalien verkostoa ja yhteismarkkinointia. Toimimme myös laajemmin kulttuuritapahtuma-alan kehittäjänä Pohjois-Pohjanmaalla:

• Kehitämme kulttuuritapahtumia ja vahvistamme niiden toimintaa Pohjois-Pohjanmaalla.
  • Synnytämme tapahtumien ympärille liiketoimintaa.
  • Rakennamme tapahtumakentän ympärivuotisuutta.
  • Edistämme yhteistyötä tapahtumajärjestäjien ja maakunnan yritysten välillä.

Kenelle

Kulttuuritapahtumayhdistyksen palvelut on suunnattu

• kulttuuritapahtumajärjestäjille
  • yrittäjille
  • kunnille ja kuntien asukkaille
  • kulttuuritapahtumien kävijöille

Oulun kulttuuritapahtumayhdistyksen tarkoituksena on edistää kulttuurin ja taiteen saavutettavuutta Oulun seudulla sekä vahvistaa alueen kulttuuritoimijoiden toimintaedellytyksiä. Koordinoimme elokuisiin Oulun juhlaviikkoihin kuuluvien tapahtumien ja festivaalien verkostoa ja yhteismarkkinointia ja tuotamme Oulunsalo Soi -festivaalia.

Tarjoamme tuotantopalveluja myös muille kulttuuritapahtumille ja toimimme laajemmin kulttuuritapahtuma-alan kehittäjänä ja verkostoijana Pohjois-Pohjanmaalla. Tuomme esille pohjoista kulttuuria Pohjoinen kulttuurivirta -kanavalla. Oulu2026-projektissa olemme mukana Delta Life -kokonaisuudella.

Yhdistyksen puheenjohtajana toimii Paavo J. Heinonen. Hallituksen muodostavat Pirjo Yli-Maunula, Inka Koutaniemi, Kari Miettunen,  Terhi Mustonen, Jyrki Schroderus ja Jukka Takalo sekä varajäsenet Joonatan Hamari, Annikki Kestilä ja Jenny Kilponen.

Yhdistys työllistää ympärivuotisesti neljä henkilöä ja kesäsesonkina jopa 10 työntekijää kymmenien taiteilijoiden lisäksi. Yhdistys omistaa Ilmakitaransoiton MM-kisoja tuottavan Airnest Productions Oy:n. Oulun kulttuuritapahtumayhdistyksen jäseniä ovat Jazz-20 ry., Oulun taiteiden yö ry., Oulun musiikkivideofestivaalit ry., Haavemylly Ay., Huutomerkki ry. ja Flow ry.

Yhdistys on Oulun kaupungin kulttuurin sopimuskumppani. Yhdistyksen toimintaa tukee myös opetus- ja kulttuuriministeriö.

Yhdistys on Finland Festivalsin jäsen ja kuuluu VisitOulun verkostoon. Oulun juhlaviikoilla on Ekokompassi-ympäristösertifikaatti.