Uutiset

Pohjoinen kulttuurivirta -kanavalle uutta ohjelmistoa, huhtikuussa Joni Skiftesvikin tarinoita

Hannu Tarvas lukee Puhalluskukkapoika ja taivaankorjaaja -novellia rauhallisella ja varmalla äänellä kirjahyllynsä edessä. Kokemusta on, Joni Skiftesvikin tekstit ovat kulkeneet Tarvaksen mukana 1990-luvulta lähtien. Jonna Aaltoniemen lukemina novellit tulevat suoraan Haukiputaalta Skiftesvikin maisemista. Kaksi ensimmäistä osaa julkaistaan 1.4. ja loput huhtikuussa torstaisin www.pohjoinenkulttuurivirta.fi.

Novellivideosarjan katselu- ja kuunteluelämys on tarjolla maksutta Pohjoinen kulttuurivirta -kanavalla. Joni Skiftesvikin ja tyttärensä Saga Skiftesvikin ideasta lähteneessä sarjassa on kuusi novellivideota: Puhalluskukkapoika ja taivaankorjaaja, Praavan kukka, Rostovi, Katve, Aavistaja ja Kirje Ruotsiin. Ääneen luetut novellit lähtivät erityisesti äidinkielenopettajien tarpeista, mutta Pohjoisen kulttuurivirran sarjana niistä syntyi kokonaisuus. Sarja julkaistaan WSOY:n luvalla.

Hannu Tarvas on lukenut sarjan avausnovellia kymmeniä kertoja. Hän on esittänyt useita eri variaatioita Skiftesvikin novelleista erilaisissa tilaisuuksissa monen vuosikymmenen ajan. Vanhukset, lapset, koululaiset ja ruotsinsuomalaiset ovat päässeet nauttimaan Tarvaksen tulkinnoista.

”Skiftesvikin teksteissä selkeä yhteinen nimittäjä on syvällisyys, puhuttelevuus, monikerroksisuus. Myös tämä seutu on otettu huomioon”, Tarvas pohtii haukiputaalaiskirjailijan tuotannon tenhoa. Hyvä teksti on Tarvaksen mielestä myös yllätyksellinen.

Tarvas ajattelee, että tekstien esittäminen on vaativaa. ”Mikään esitys ei saa olla puolivillaista. Teksteihin pitää paneutua, esittäjän täytyy olla syvällä, että se onnistuu.”

Yleltä toimittajan tehtävistä eläköitynyt Tarvas on harrastanut koko ikänsä teatteria. Häntä on auttanut kehittymään erityisesti tamperelainen näyttelijä Juhani Niemelä, joka on ohjannut Tarvaksen monologeja.

”Kun teosta alkaa valmistamaan ja harjoittelemaan, tulee syviä epätoivon hetkiä. Mutta sitten yhtäkkiä pulpahtaa se olennainen, punainen lanka, mitä kohtaan ollaan menossa”, Tarvas kertoo valmiin esityksen synnyttämisestä.

Harrastajanäyttelijäksi itseään kuvaileva Jonna Aaltoniemi on kotoisin Skiftesvikin tekstien maisemista Martinniemestä ja siellä hän asuu tälläkin hetkellä.

”Teksteissä on melankolinen, pienen kylän tunnelma. Tapahtumat osaa sijoittaa tänne lähiympäristöön ja -rantoihin. Kun liikutaan samoissa ympäristössä, tulee kotoisa olo”, Aaltoniemi pohtii tarinoiden herättämiä tuntemuksia.

Erityisiä oivalluksia sarjasta tulee heille, jotka vähänkään tuntevat Martinniemeä. ”Tulee varmasti sellainen olo, että on palattu tuttuun paikkaan. Suosittelen tätä kaikenikäisille. Nuorillekin, että saavat vanhan ajan Martinniemen kuvaa”, Aaltoniemi sanoo.

Pohjoisen tarinat: Joni Skiftesvik

1. Puhalluskukkapoika ja taivaankorjaaja (julkaisu 1.4.)
  2. Praavan kukka (julkaisu 1.4.)
  3. Rostovi (julkaisu 8.4.)
  4. Katve (julkaisu 15.4.)
  5. Aavistaja (julkaisu 22.4.)
  6. Kirje Ruotsiin (julkaisu 29.4.)

Joni Skiftesvikin novelleja lukevat Hannu Tarvas ja Jonna Aaltoniemi.
Ohjaus, kuva ja ääni, Jukka Takalo
Novellivideoiden tuotanto Pohjoinen kulttuurivirta

Pohjoinen kulttuurivirta tekee pohjoista kulttuuria näkyväksi. Oulun kulttuuritapahtumayhdistyksen tuottama kanava haluaa tuoda pohjoisen näkökulman kulttuurin sähköiseen mediakentään.
Lisätiedot:
Pia Alatorvinen, toiminnanjohtaja, Oulun kulttuuritapahtumayhdistys